Jumaat, 16 Mac 2012

senyum jeee...


Assalamualaikum... hummm... kadang-kadang orang susah sangat nak senyum. Semalam  aku pegi kat satu pasaraya nie... masa nak bayar tu, sempat jugak senyum kat cashier tuu, tapi, cashier tuu buat dek jeee... pastu siap hentak-henak barang lagi, nasib baik lah barang yang aku beli tuu susu dalam tin, kalau kaca? tak ke naya  nama nya tuu. Lepas aku nengok si cashier tuu hangin semacam jee, akupun blah lah, kang tak pasal-pasal ngan aku-aku skali kena hentak lak kang.. hehehe..Tapi aku think positif jee., agaknya dia dah penat seharian keje kot. Tapi kalau ye pun penat, cubalah senyum sikit... sebab menurut Davis dan Palladino, senyuman  bermaksud maklumbalas dari ekspresi wajah seseorang  yang akan mempengaruhi emosi dan perlakuannya. Berdasarkan teori ini maka boleh disimpulkan bahawa mood seseorang boleh ditingkatkan dengan senyuman. ( nampak sangat ayat copy n paste)

Lagipun semasa seseorang itu senyum, 16 otot muka digerakkan untuk membentuk senyuman manis berbanding 43 otot digunakan apabila muka seseorang itu masam. Ia juga merangsang pengeluaran endorphins (sejenis bahan kimia yang dihasilkan oleh otak untuk mengurangkan rasa sakit) Barulah berseri dan nampak muda selalu... Tapi senyuman tuu biarlah ikhlas, jangan salah guna dan tak kena tempat pulak.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah berkata bahawa "Senyum kepada saudaramu adalah sedekah". So apa lagi...senyumlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan